
Cosmopolitan 
Civil Societies: an 
Interdisciplinary 
Journal

Vol. 10, No. 2 
2018

© 2018 Vic Alhadeff. This 
is an Open Access article 
distributed under the terms 
of the Creative Commons 
Attribution 4.0 Unported 
(CC BY 4.0) License (https://
creativecommons.org/licenses/
by/4.0/), allowing third parties 
to copy and redistribute the 
material in any medium 
or format and to remix, 
transform, and build upon the 
material for any purpose, even 
commercially, provided the 
original work is properly cited 
and states its license. 

Citation: Alhadeff, V. 2018. 
Journalism during South 
Africa’s Apartheid Regime. 
Cosmopolitan Civil Societies: 
an Interdisciplinary Journal, 
10(2), 7-11. https://dx.doi.
org/10.5130/ccs.v10i2.5924

ISSN 1837-5391 | Published 
by UTS ePRESS | http://mcs. 
epress.lib.uts.edu.au 

NON-REFEREED ARTICLE

Journalism during South Africa’s Apartheid 
Regime

Vic Alhadeff
NSW Jewish Board of Deputies 

Corresponding author: Vic Alhadeff, NSW Jewish Board of Deputies, 146 Darlinghurst Rd, 
Darlinghurst NSW 2010, Australia. vic.alhadeff@nswjbd.com

DOI: https://dx.doi.org/10.5130/ccs.v10i2.5924
Article History: Received 16/02/2018; Accepted 21/06/2018; Published 25/07/2018

Abstract
Vic Alhadeff was chief sub-editor of The Cape Times, Cape Town’s daily newspaper, during the 
apartheid era. It was a staunchly anti-apartheid newspaper, and the government had enacted a 
draconian system of laws to govern and restrict what media could say. The effect was that anti-
apartheid activists such as Mandela were not ‘merely’ imprisoned, they were also banned, as 
was the African National Congress. Under the law, it was illegal to quote a banned person or 
organisation. This meant if there was to be an anti-apartheid rally in the city – and we reported 
it – it could be construed as promoting the aims of a banned organisation. As chief sub-editor, 
I had to navigate this minefield. In addition, most English-language newspapers were anti-
apartheid and had a resident police spy on staff (one of our senior journalists); on a number of 
occasions I would receive a call from the Magistrate’s Office after the newspaper had gone to 
print at midnight, putting an injunction on a story. We would have to call back the trucks and 
dump the 100,000 copies of the newspaper and reprint. The challenge was to inform readers as 
what was happening and to speak out against apartheid – without breaking the law.

South Africa had its own Watergate equivalent. The apartheid government understood 
that English speakers generally were anti-apartheid, so it siphoned 64 million rands from 
the Defence budget and set up the Information Department. The aim was to purchase media 
outlets overseas which would be pro-apartheid, and it set up an English-language newspaper 
in South Africa, to be pro-apartheid. It was called The Citizen – and I was offered a job as 
deputy editor at double my salary, plus an Audi. (I declined the offer, for the record). Two 
journalists uncovered the scandal, and brought down the Prime Minister.

Keywords
Journalism, South Africa, Information Scandal, John Vorster, Censorship, Nelson Mandela 

DECLARATION OF CONFLICTING INTEREST The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect 
to the research, authorship, and/or publication of this article. FUNDING This paper was produced without funding.

7

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://dx.doi.org/10.5130/ccs.v10i2.5924
https://dx.doi.org/10.5130/ccs.v10i2.5924
http://mcs.epress.lib.uts.edu.au
http://mcs.epress.lib.uts.edu.au
mailto:vic.alhadeff@nswjbd.com
https://dx.doi.org/10.5130/ccs.v10i2.5924


8  Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.10, No.2, 2018 

 

I was pleased to be part of the two-day conference to celebrate the retirement of Professor 
Andrew Jakubowicz at the University of Technology in December 2017. I am not an 
academic and therefore, my contribution to the Festschrift is the text of my talk1, a personal 
reflection on my experiences of working in South Africa during the Apartheid regime. 

It is not widely known, but South Africa had its own Watergate. It brought down the 
Prime Minister, an entire government department including its minister and a raft of 
bureaucrats. And, as with Watergate, the scandal was uncovered by journalists. 

But first, some background to the context of journalism in South Africa in the 1970s 
and early 1980s. There were three cornerstones which underpinned the apartheid system: 

• The Race Classification Act, which divided the population according to colour —
whites  and so-called non-whites, who comprised – in ‘descending’ order – Indians, 
people of mixed race or coloureds, and blacks; 

• The Mixed Marriages Act, which forbade marriage and relations between any of those 
classifications; and 

• The Group Areas Act, which stipulated where people could and could not live, the 
objective being to keep them separate. 

Those classified non-white had no right to vote, run for political office or use ‘whites only’ 
park benches, post-office doors, toilets, cinemas, public swimming pools or beaches. If 
injured in an accident, non-whites were left to die if ‘whites only’ ambulances were the only 
ones available. ‘White’ hospitals were prohibited from treating so-called non-white patients. 
Blacks were randomly stopped in the street by police and ordered to produce an identity card, 
or a Pass, as it was called; if they couldn’t do so, they were thrown into a police wagon and 
incarcerated. The law ensured that blacks received an inferior education – one that would 
limit their educational potential. Three examples are: 

• School was compulsory for white students up to age 16; for Asians and coloured 
people to age 15; for blacks to age 13; 

• 96% of teachers in white schools had teaching qualifications, while 15% of teachers 
in black schools were qualified; 

• Black pupils received one-tenth of the funding of their white peers. In 1975-76, for 
example, the government spent 644 rands annually on each white pupil’s education, 
189 rands on each Indian pupil’s education, 139 rands on each coloured pupil’s 
education and 42 rands on each black pupil’s education  

This, the most damning statistic of all, had the effect of perpetuating a grossly inferior 
schooling system for blacks, who constituted the overwhelming majority of the country’s 
population. 

Soweto was a sprawling black city on the edge of Johannesburg inhabited by about two 
million inhabitants, mostly men. The majority were prohibited from bringing their families to 
                                                           
1 The talk has not been previously published as is; however, an 800-word extract from it was published in the 
Australian Jewish News in January 2018 



Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.10, No.2, 2018  9 

 

live with them under a clause known as Influx Control. The men were mostly there as labour 
on Johannesburg’s gold mines; many secretly brought their families to live with them from 
the homelands to which they were relegated, and if caught living their families, the charge 
would be ‘Harbouring’ their wife and children. 

As chief sub-editor of The Cape Times – Cape Town’s daily English-language 
newspaper – I became an agent of what was a draconian system of media censorship. There 
were two official languages in South Africa during the apartheid era – Afrikaans and English. 
The Afrikaans media generally supported apartheid, while every English-language newspaper 
– bar one – took an anti-apartheid position.  

Operating at the helm of what was a staunchly anti-apartheid newspaper, it was a 
constant challenge to expose the iniquities of the system and inform the public what was 
really happening – without breaking the law. We were able to do it because the government 
respected the rule of law for whites – although I say that while noting that the country 
functioned in two parallel universes – one for whites, in which the rule of law applied, albeit 
predicated on the cornerstones of the apartheid system, tight media control and restrictions on 
civil liberties, such as public protests; and a despotic system for so-called non-whites, who 
were effectively regarded as units of labour, utilised – and exploited – by whites; whose 
family lives were routinely destroyed; who were classified as second-, third- or fourth-class 
people. 

Based on the above, the rule of law applied for whites in that the system respected what 
was said in parliament and what was said in court; i.e. speech in both forums was regarded as 
privileged and could therefore be freely reported. This meant that when activists were put on 
trial for attempting to overthrow the political system, we could report every word. The 
Rivonia Trial, which ran for eight months from October 1963 to June 1964, leading to the 
conviction of Nelson Mandela and other activists for sabotage and a sentence of life 
imprisonment, was clearly the most high-profile. More routinely, when the handful of 
progressive MPs spoke in the parliament against the racist system, we could report every 
word.  

The most high-profile was Helen Suzman, who for 13 years from 1961 to 1974 was the 
only parliamentarian unequivocally opposed to apartheid. An eloquent speaker with a sharp 
turn of phrase, she was frequently pilloried for three issues – for being Progressive, for being 
female and for being Jewish. This in a parliament dominated by Calvinist Afrikaner men. She 
was once accused by a minister of asking questions that embarrassed South Africa; to which 
she acidly replied: ‘It is not my questions that embarrass South Africa; it is your answers.’ 
Suzman would visit Mandela on Robben Island and then stand up in the parliament and 
describe the horrific conditions. We would report it. She would criticise the inhumane 
conditions to which ordinary blacks were subjected. We would report it. She was harassed by 
police and her telephone was tapped. She had an effective technique for dealing with the 
phone-tapping – she would blow a whistle into the mouthpiece. As we could report every 
word that was said in the parliament, in this way we could inform South Africans about the 
real plight of blacks. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Calvinism
https://en.wikipedia.org/wiki/Afrikaner


10  Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.10, No.2, 2018 

 

The government had a practice of ‘banning’ people and organisations. Doing so 
condemned such people to a twilight existence. Activists such as Mandela were not merely 
imprisoned, they were also banned. The African National Congress was banned. It was illegal 
for media to be seen to promote the aims of a banned organisation, quote a banned person or 
publish photographs of a banned person. This meant media could not quote or publish 
photographs of Mandela and his colleagues. It meant that if an anti-apartheid rally was to be 
held, reporting it could arguably be construed as promoting the aims of a banned 
organisation.  

All of this meant that Mandela and his colleagues were rendered invisible – were 
literally unseen and unheard. They were never quoted nor heard from for three decades. Not 
only that, but the only time they were referred to publicly was by government ministers, 
which meant they invariably had the words ‘terrorist’ or ‘communist’ appended to them. 
Unless, as mentioned, a Progressive politician such as Helen Suzman referred to them within 
the precincts of the parliament, and the speech was picked up by media. 

Almost every English-language newspaper had a resident government spy – a member 
of staff who worked for what was known as BOSS – the Bureau for State Security. We all 
knew who ‘our’ BOSS agent was. On a number of occasions, after I had sent the first edition 
of the newspaper to the printers at about 11.45pm, the phone would ring. It would be the 
Magistrate’s office. He had been tipped off by our resident spy about a particular story which 
we were running and the Magistrate was placing an injunction on the story and ordering us to 
pull it out. It meant the trucks carrying the papers to the regional districts would be called 
back, the 100,000 copies of the paper would be dumped – at significant cost – and we would 
pull out the offending story and replace it. Some Zimbabwean newspapers – which were also 
subjected to censorship – frequently left the space blank where the story was to have 
appeared, in this way making a statement of protest and letting readers know that a story had 
been censored. 

I doubt if many people in this audience are familiar with the name Steve Biko. Biko 
could have been the next Mandela. He should have been the next Mandela. A highly 
articulate black man from a coastal city called East London, he was arrested one night, 
manacled in the back of a police van and driven for 14 hours – naked, apparently – to a police 
station in another city. There he was tortured and eventually murdered. So viciously was he 
assaulted that he was struck on one side of his head but the injury manifested on the other 
side; it was an injury which medical people called Contra Coup, where the brain is dislodged 
so significantly that it causes a trauma to the opposite side of the head. 

The killing of political activists, mainly blacks, but also some white, by security police 
was not an uncommon occurrence, the official explanation invariably being that they had 
committed suicide or fallen down some steps. Biko’s death shocked the nation, however, 
first, because he was known to be a charismatic leader with the potential to lead his people; 
second, because he was healthy one day and dead in police custody and with such brutal 
injuries hours later. We published a series of front-page stories about his death, including a 
comment from Police Minister Jimmy Kruger that Biko’s death ‘leaves me cold’. 



Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.10, No.2, 2018  11 

 

I wrote two books on major events in South Africa. When updating one of my books 
for a third edition, I included a chapter on Steve Biko, but was advised to drop it because of 
the risk of the entire book being banned because of the chapter on Biko. We dropped it. This 
was typical. One erred on the side of caution, to avoid being fined, banned or imprisoned. 

As mentioned at the beginning, South Africa had its own Watergate – journalists 
uncovering a government scandal which brought down the Prime Minister. Also as 
mentioned, all English language newspapers were anti-apartheid. So the government 
reasoned that if it wanted to get through to English speakers, it needed an English-language 
newspaper which would support the government. So it established one. It was called The 
Citizen. 

One night, one of my superiors invited me to meet him after work, which meant 2am. 
We sat in his car parked near the beach and for two hours he argued that the future of South 
Africa lay in the hands of English speakers supporting the government. This, in turn, meant it 
was vital to establish a pro-government English newspaper. I was later offered a job as 
deputy editor of this new newspaper – at twice my salary plus an Audi car.  

He was referring to what became known as the Information Scandal. What happened 
was that the government set up what it labelled the Information Department. It ferreted 64 
million rands out of the Defence budget, as no-one could question that, and did two things: it 
established The Citizen and it sought to purchase media outlets, newspapers and radio stations 
in capital cities around the world, starting with Washington DC. Hardly anyone bought The 
Citizen; the government printed thousands of copies daily – and secretly pulped most of 
them! Photographers captured truckloads of copies being dumped.  

As with Watergate, it was two journalists who uncovered the scandal, their 
investigations included pursuing the director general of the Department of Education all the 
way to South America, where he had taken refuge. It took months for the full extent of the 
scandal to unravel, but it culminated in the resignation of Prime Minister John Vorster, 
Minister of Information Dr Connie Mulder, his director general Eschel Roodie, who had fled 
to South America, and a raft of bureaucrats. 

I conclude with a personal vignette: My wife and I left South Africa in 1984, while the 
apartheid system was still in place, and lived in Israel for two years. I edited two magazines 
while there, and in one of them wrote a feature criticising white South Africans for not 
speaking out more vigorously against the apartheid system. As Murphy’s Law would have it, 
the South African ambassador obtained a copy of the magazine before it was sent to the 6,000 
subscribers. He immediately issued threats to the publishers about what action he would take 
if they distributed the magazine. I was ordered to pulp the 6,000 copies and replace the 
article. I did so, and a call was put through to the Jerusalem Post, alerting the newspaper to 
what had transpired. It ran the story on the front page. I declined to comment. 

And for the record, I never did take that job on The Citizen. 

  



12  Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.10, No.2, 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THIS PAGE INTENTIONALLY BLANK 

 

 

 

 

 

 

 


	5924-Article Text-27731-2-10-20180726.pdf
	5924-Article Text-27731-2-10-20180726.pdf
	Abstract
	Keywords





